Şedinţa din septembrie: Filmul şi grupul


Vă invităm să participaţi la prima şedinţă AIPsA din sezonul 2011-2012, având ca temă "Filmul şi grupul". Va prezenta psihologul şi psihoterapeutul Anca Munteanu.

Sedinta va avea loc sambata, 17 septembrie, de la ora 18, la sediul ARFPP-AG din Str. Matei Voievod nr. 35, et. 1 (aproape de Liceul Mihai Viteazul si Scoala Iancului).

Intrarea este libera.

Cei care doresc detalii despre sedinta ori referitoare la asociatie si la intrunirile noastre lunare, ne pot scrie la adresa e_psihanaliza@yahoo.com.

Va asteptam cu drag!

Detalii - si pe site-urile Cafe Gradiva si Centrala PSI

În cadrul şedinţei vom încerca să răspundem la întrebări precum:
  • Orice film este analizabil?
  • Ce diferentiaza filmele bune de cele proaste din punct de vedere psihanalitic?
  • Exista filme cu priza la public si filme foarte bune, dar fara succes de public. Cum putem gandi psihanalitic acest "succes" sau acest "esec"?
  • De ce ne plac anumite filme, de ce ne intriga altele, de ce vrem sa re-vedem anumite filme?

Legatura film-grup este una stransa. Filmul este facut de un grup, este vazut de un grup si creeaza legaturi de grup. Acest lucru se intampla din momentul inventarii sale de Fratii Lumiere ca modalitate de pastrare a legaturilor. Grupul operational de psihanaliza aplicata pe film isi propune sa analizeze impactul pe care filmul il are, in prezent, asupra noastra prin cateva variante de lucru.

Grupul se intalneste lunar la vizionarea unui film. Acest film va fi supus ulterior analizei, prin metoda asociatiilor libere grupale. Analiza unei serii de 12 filme va fi propusa aceluiasi grup timp de un an de zile. Ulterior, proiectul va continua. La sfarsitul anului, AIPsA si EPR vor organiza un colocviu deschis in care vor fi prezentate lucrari cu tematica "Psihanaliza si Film" si concluzii ale travaliului grupal asupra filmelor vizionate si analizate.

In cadrul proiectului, vor fi alese filme celebre in care pot fi analizate legaturile de familie si grup: The Others, La vita e bella, Il postino, La dolce vita, Genunchiul lui Claire, Blow up, Inception, Sfera etc. De asemenea, impactul emotional pe care filmul il va avea asupra grupului de lucru si asocierile libere grupale vor contribui la gasirea a noi sensuri si interpretari.

Proiectul va debuta in sedinta din septembrie a AIPsA, cand Anca Munteanu va prezenta o lucrare despre inventarea cinematografiei de catre fratii Lumiere si despre motivatiile inconstiente ale acestei inventii. Relatia fraterna si creativitatea sunt principalele axe in jurul carora acesta inventie s-a nascut si cinematografia s-a dezvoltat ca arta, dar a beneficiat de-a lungul timpurilor si de progresele tehnologice.

Dincolo de tipul filmului, de tema abordata de regizor si de timpul in care a fost facut, filmul naste niste trairi in cei care il privesc. Dedesubtul temei, actiunii, timpului si locului, replicilor si actiunilor personajelor, exista o fantasma (a salvarii, a nemuririi, a mortii, a nasterii). In cadrul grupului, apare rezonanta fantasmatica adica, dupa cum ii spune si numele, este un proces care se petrece intre doua sau mai multe persoane si care presupune ca ei reactioneaza acceptand, refuzand, negand o fantasma care le este propusa. Procesul este inconstient. Acest lucru este posibil pentru ca exista un numar limitat de fantasme. Prin fantasma intelegem o scena care include doua sau mai multe persoane si intre care se desfasoara o relatie. Persoanele se pot modifica dar actiunea nu . Ca urmare, filmul este o expresie fantasmatica propusa in mod direct, procesele in mod obisnuit refulate sunt propuse printr-o constructie regizorala astfel incat echipa de realizare a filmului si grupul de spectatori se intalnesc intr-un spatiu comun, inconstient care este analizabil.

Orice spectator are un "of", ramane ca regizorul sa-l descopere. (George Motoi)

Aceasta este o parte. In cealalta parte, regizorul are un "of" pe care spectatorul urmeaza sa-l descopere. Din aceasta perspectiva, putem identifica legatura care se creeaza atunci cand descoperirea (ca mecanism inconstient) reciproca se produce. Ceea ce isi propune grupul este sa descopere aceasta legatura de la descoperirea echipei regizorale la echipa „spectatorilor”.

Proiectul este moderat de:

Georgiana Branisteanu – presedinte AIPsA, membru in Grupul de Studiu al Societatii Romane de Psihanaliza, psihoterapeut de orientare psihanalitica.

Claudiu Ganciu – presedinte executiv Asociatia "Enrique Pichon Riviere", membru in Grupul de Studiu al Societatii Romane de Psihanaliza, psihoterapeut de orientare psihanalitica, psihodramatist.

Anca Munteanu – presedinte Asociatia Romana de Psihanaliza a Legaturilor de Grup si Familie "Enrique Pichon Riviere".

Sever Sava – psihoterapeut.